marți, 1 august 2017

Cu ce ne jucăm sau, mai bine zis, cum...


       Multă vreme am fost supărată că a mea bebelușă nu stă într-un loc cu o jucărie în mână și că mie nu-mi rămâne timp de nimic. Multă vreme am considerat că ,,s-a învățat" în brațe, că e alintată și că, în fine, e vina mea că nu știu să-mi gestionez relația cu puiul de om, că nu știu să mă organizez. Cel puțin...asta susținea generația ,,trecută prin viață".
       Realitatea, bineînțeles, e alta! Bebelușii NU se joacă singuri, jucăria bebelușilor este părintele (Și ghici ce? Nu e nimic rău în asta!), iar joaca aduce multe beneficii. Abia în jurul vârstei de doi ani, această activitate capătă mai multe moduri, iar fiecare din ele ii ajuta să învețe și să se dezvolte. Psihologii descriu aceste moduri drept joacă solitară, paralelă, asociativă și cooperantă. (Voi reveni asupra subiectului!)

     Joaca noastră 18 luni + (în funcție de preferințele copilului):
  • lectura după imagini - Întâi am numit obiectele din cărțile cartonate pentru bebeluși, apoi am identifcat în casă/în natură obiectele care corespund imaginilor. Acum ,,citim" cărți de povești, adică privim imaginile, povestim, recităm poezii, fiecare pe limba lui.
  • experiențele/activitățile senzoriale - O modalitate frumoasă și distractivă de a relaționa cu copilașul, el se simte luat în serios pentru că i se acordă atenție, i se vorbește, dar și pentru că este încurajat să facă anumite lucruri potrivite vârstei și abilităților proprii. Copilul dobândește încredere în el, învață să folosească obiectele, învață să le strângă, să respecte niște (mici) reguli de siguranță, de igienă etc.
  • baloanele de săpun - Dacă vrei să strângi în jurul tău o gașcă de copii, apucă-te de făcut baloane de săpun. Există o mare varietate de recipiente, forme și soluții. Pe lângă faptul că îi distrezi la maximum, îi determini să alerge, să sară, să interacționeze.
  • muzica și dansul - Bebelușilor le place să danseze. O melodie ritmată îi bucură, îi determină să facă tot felul de mișcări.
  • creta colorată - Copiii mai măricei fac tot felul de desene, scriu, iar bebelușii trasează linii ori fac mici măzgălituri. (Fiți atenți să n-o guste!)



Un comentariu:

  1. Copiii se bucură de atenția noastră, a adulților, mai ales de cea a părinților. :D

    RăspundețiȘtergere