vineri, 21 iulie 2017

Activități Montessori

,,Educația nu poate fi eficientă, dacă nu îl ajută pe copil să se deschidă către viață." 
(Maria Montessori)



   Mămica Aluniță mi-a făcut o surpriză frumoasă săptămâna aceasta, mi-a trimis cartea pe care am câștigat-o la un concurs organizat pe pagina ei. (Vă recomand să ,,răsfoiți'' blogul ei de mămică!)
   Cartea este, după părerea mea, minunată. Dacă aș fi știut de existența ei, mi-aș fi procurat-o până acum. (Voi încerca, în limita timpul disponibil, să vă prezint fiecare activitate în parte.)

(Mulțumim! Sigur ne va fi de folos!)


 Principiile de bază ale pedagogiei Montessori

  • Fiecare copil este unic, având propria lui personalitate, propriul ritm de viață, calitățile și, eventual, dificultățile proprii.
  • Copilul are nevoie de anumite libertăți adaptate vârstei și capacităților sale, dar, în egală măsură, și de un cadru care să-i permită să se simtă în siguranță.
  • Este obligatoriu să îi oferim un spațiu ordonat, astfel încât să-și poată regăsi fiecare obiect și fiecare joc într-un loc bine definit.
  • Trebuie să lăsăm copilul să învețe să facă singur, în funcție de vârsta și de abilitățile sale. Favorizăm astfel dezvoltarea autonomiei copilului.
  • Adulții trebuie să acționeze în mod discret, cu măsură și cu respect. Ei ghidează procesul de învățare în funcție de aptitudinile copilului, de vârsta, maturitatea și evoluția sa.


Cum se prezintă o activitate?

  • Alegeți un loc și un moment când atât dvs., cât și copilul sunteți calmi, liniștiți;
  • Instalați-vă pe covor sau la o măsuță joasă (adaptată înălțimii copilului);
  • Prezentați activitatea în cât mai puține cuvinte și folosind gesturi lente. (Nu uitați de măsurile de siguranță!);
  • Copilul poate folosi materialul cât dorește/cât are nevoie;
  • Nu interveniți decât dacă vă cere! Observați-l!
  • Puneți-i la dispoziție un burețel, o măturică, șervețele pentrua putea curăța singur/cu ajutorul dvs.
  • După ce a terminat, copilul trebuie să pună materialul la loc, pe tăviță. Va putea relua activitatea oricând dorește.
(Va urma!)

9 comentarii:

  1. Imi plac tare mult aceste activitati, ma pregatesc sa-mi iau cateva carti legate de aceasta educatie ca sa pot sa aplic cate ceva si la mine la grupa.Multumim pentru prezentari!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aceasta carte cuprinde cateva reguli foarte importante si 80 de activitati (usor de aplicat), cu materiale la indemana oricui.

      Ștergere
  2. Mogaldel invata in sistem Montessori, e incredibil ce rezultate sunt! Cata siguranta au pe ei, curaj, creativitate, e uimitor sa ii privesti. Noi am mers si un pic mai departe, in mobilatul casei, astfel ca junior are mereu acces la ce jucarii vrea, ce haine vrea sa imbrace, ce anume vrea sa manance. E incredibil cate poti obtine daca in loc de oprelisti mergi in acelasi pas cu copilul ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu am început să mă informez. Sunt uimită de capacitatea de înțelegere, dar și de memoria copilașilor. Deși multă vreme am avut impresia că vorbesc în zadar, într-o bună zi copilul m-a lăsat fără grai. În timp ce mă ocupam de sortarea hainelor, ea și-a strâns toate hăinuțele de pe uscătorul de rufe și le-a dus în dressing, pe răftulețul ei. Și-a dat seama că trebuie eliberat! Dacă găsește o hârtie pe jos, o duce la coș. Se spală singură pe mâini, se șterge apoi cu șervețelul, de la o zi la alta...mai bine. Se spală singură pe dințișori. Se piaptănă, își pune apoi bentița (din ce în ce mai bine). Suntem uimiți! Copilul trebuie lăsat să facă singur anumite lucruriă (în funcție de vârstă, aptitudini, desigur!). La un moment dat nu va mai avea nevoie de ajutor.

      Ștergere
    2. Zilele acestea am făcut curățenie în sertarele cu jucării. I-am explicat o singură dată ce fac, de ce trebuie să fie ordine și categoriile pe care le-am aranjat. Am încurajat-o să pună fiecare jucărie la locul ei după ce nu o mai folosește. Am rămas mască când am văzut că a înțeles tot și că se conformează regulilor.

      Ștergere
    3. E cea mai buna metoda, sa ii explici se ce faci un lucru in loc sa spui trebuie. Si asta multora le e greu sa accepte.
      Cand ne-am mutat aici si vedeam fetițele in rochițe de vara si cizme si asta iarna..am început sa ma întreb daca nu exagerez. In câteva saptamâni ne încadram in decor :) nu cu rochițe ci cu pijamale si ghetuțe, pt ca asa voia sq iasă din casa :)) avea doi anișori pe atunci :)
      Acu e mult mai cochet si atent la "outfit" (asta e citat 😁) însă nu l-am oprit niciodată din ce a vrut sa poarte

      Ștergere
  3. Mi-am comandat si eu azi aceasta carte.Abia astept sa ajunga!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Foarte bine! O sa iti fie de ajutor.

      Ștergere